Treceți la conținutul principal

Prajitura turceasca cu gris si iaurt


Trec zilele ca nebunele si fara sa-mi dau seama aproape am ajuns la sfarsitul lunii mai. Si daca este sfarsit de luna, atunci e musai sa vin cu reteta pentru Provocarea Secreta.
Luna aceasta am onoarea sa fiu gazda acestei provocari si va invit pe 31, in ultima zi a lunii mai, sa admirati parada retetelor pregatite de participantii inscrisi la provocare.
Mie mi-am repartizat blogul Mihaelei, Pasiunile Mihaelei, un blog foarte frumos si bogat. Pe langa faptul ca mancarea postata de ea pe blogul ei suna bine, pozele care insotesc retetele sunt fenomenal de frumoase si cu ajutorul lor mancarea arata mai frumoasa si mai interesanta. Eu o admir foarte tare si nu am pierdut niciodata ocazia sa o laud.
De obicei, cand vezi un blog cu poze atat de reusite, tinzi sa crezi ca retetele sunt grele si ca tie niciodata n-o sa-ti iasa mancarea asa frumoasa. Prin urmare te rezumi doar la admirat, eventual dat un like si treci mai departe. In cazul acestui blog insa, va asigur ca pozele nu sunt trucate, ca retetele sunt corecte si ca mancarea sigur o sa va iasa ca in poze. Drept dovada la cele afirmate mai sus, vin cu aceasta prajitura delicioasa cu gris si iaurt, cu gust bogat de lamaie. Spuneti voi, nu-i asa ca mi-a iesit exact ca prajitura Mihaelei? smiley6855.gif
Reteta este foarte usoara, ingredientele sunt accesibile si putine, rezultatul este delicios!

Ingrediente:
***Blat:
- 4 oua
- 100g unt moale (nu topit!)
- 500g iaurt
- 180g zahar
- 500g gris
- 1 plic praf de copt
- 1 lingura esenta vanilie
***Sirop:
- 150g zahar
- 2 lamai (eu am avut o lamaie mare si inca jumatate)
- 100ml apa


Am separat in doua castroane albusurile de galbenusuri.
Galbenusurile le-am mixat bine cu untul moale si zaharul, apoi am adaugat esenta de vanilie si iaurtul.


La urma am adaugat grisul si praful de copt si am amestecat bine.


Albusurile le-am batut spuma tare cu un praf de sare (cat iei in doua degete).


Am incorporat cu miscari usoare spuma de albusuri in amestecul cu gris. Compozitia rezultata este spumoasa.


Am turnat amestecul intr-o tava (20 X 30 cm) captusita cu hartie de copt.


Am bagat tava la cuptor, pe raftul din mijloc, foc mediu, pentru 1 ora. Cand blatul prinde culoare frumoasa, aurie, si trece testul scobitorii, este gata.


Cat timp a stat blatul la copt, am pregatit siropul: am amestecat intr-o craticioara zeama de la cele 2 lamai, zaharul si apa; am tinut craticioara pe foc mic pana cand s-a topit zaharul, apoi am oprit focul si am lasat siropul sa se racoreasca.


Dupa ce am scos blatul din cuptor, am turnat peste el tot siropul caldut.



Am lasat prajitura sa se raceasca vreo doua ore, apoi am feliat-o. Se feliaza foarte frumos si fara dificultate.


Blatul este foarte pufos, miroase senzational si este delicios smiley5179.gif


Siropul de lamaie este exact ce-i trebuie si nu inmoaie excesiv blatul. Ba chiar m-as aventura data viitoare sa fac cantitate dubla de sirop, pentru ca blatul permite acest lucru.


Prajitura se poate presara la sfarsit cu fulgi din nuca de cocos, dar eu nu am mai facut acest lucru.
Mihaela, sarut mana pentru reteta! Prajitura a fost foarte apreciata si toata lumea a iubit-o smiley5179.gif


Este simpla, deci incercati si voi!
Sa ne fie de bine!

Comentarii

  1. Cu ce vorbe frumoasa m-ai binecuvantat Cristina! Iti multumesc din suflet! Iar despre prajitura ti-a iesit foarte frumoasa :) Felicitari!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu iti multumesc Mihaela! Multumesc pentru retete, multumesc pentru idei si multumesc pentru ajutorul neconditionat! :*

      Ștergere
  2. Pare ușor de făcut și cred că ar fi foarte bună la cafea. Am să încerc rețeta, mulțumesc !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Zina, este foarte usor de facut si este delicioasa! Astept vesti :D

      Ștergere
    2. Pt cate porții sau ,in fine,felii sunt gramajele?

      Ștergere
    3. Depinde cum o tai. Ies multe bucati. Daca te uiti la varianta cu grapefruit a acestei prajituri, acolo sunt poze cu prajitura taiata si iti poti face o idee: http://cristina-cristinasworld.blogspot.ro/2014/08/prajitura-turceasca-cu-gris-si.html

      Ștergere
  3. Io-s in faza in care-mi plac grozav deserturile astea far de crema, doar blatul de la prajitura cu morcov, doar ala de la cea caramel. Ia sa testez si io o jumate ca am ingredientele.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Maria, sunt curioasa cu ce modificari apari la prajitura asta :D sa-mi dai de veste daca o incerci!

      Ștergere
    2. Vroiam sa-i aplic un strat de iaurt cu niste visine pe care tre sa le decongelez. Adica s-o coc in guguluf, sa-i torn iaurtu in cap ca sa testez si sectiunea aia a ta faina de tort in siliconata cu trandafiri. Pe mail mi-ai scris de o reteta cu gris si iaurt, e pe blog alta sau la asta aplici grapefruit? Vrei sa fiu umbra ta? Tot ce-ti apare pe blog trece pe ciorna "de-ncercat" si-s tare multe ca ai un ritm:)))

      Ștergere
    3. De prajitura asta ziceam :) Am cumparat grapefruit azi si o prestez diseara. te tin la curent! :D
      Nu stiu daca este cea mai buna idee cu iaurtul in capul blatului astuia. Sunt blaturi care nu cer creme si glazuri, iar asta este unul dintre ele :) Tu incearca daca tii musai si apoi sa vii sa-mi zici verdictul.
      Cat despre ritm... Scuipa-ma sa nu ma deochi! Noroc ca trebuie sa mancam si ca inca nu mi-a disparut placerea de a gati, ca altfel de mult se aseza praful peste blogul asta :D

      Ștergere
    4. Creme nu cere, da' fructele crezi ca-i dauneaza? E musai sa consum congelatele sa fac loc pentru inghetate in minifrigiderul meu:))

      Ștergere
    5. Sa zic ca fructe permite. Eu insa nu mi-o inchipuiesc cu fructe.
      Incercarea cu grapefruit nu a avut un rezultat la fel de bun ca varianta cu lamaie. Asta in caz ca vroiai sa incerci si tu :D
      Tot mai buna a fost cu lamaie! ♥

      Ștergere
    6. Eu am facut cantitate tripla de sirop... Si am pus si zeama de la 2 portocale. Am pus initial 2/3 din sirop, caldut. E o nebunie, mai ales a doua zi. Cand e rece si pui si restul de sirop. Grisul absoarbe tot si blatul nu se înmoaie. Si daca pui pe deasupra ceva sirop, in loc de glazura...

      Ștergere
    7. Sa va fie de bine! Da, prajitura inghite mult sirop si este delicioasa :)

      Ștergere
  4. Azi bifez bifate:) Am facut-o vineri, n-o iesit asa pufoasa, al doilea rand de sirop (ca ziceai ca-i mai trebe) fu de mure cu fructe intregi, lu G i-o placut grozav,o face si ea zilele astea. Tot mai avea nevoie d esirop si a mea:))) Pentru mine fu prea mult gris, o re-ncerc cu o parte faina.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Probabil te asteptai la pufosenia unui blat de pandispan :D
      Important este ca ti-a placut, restul sunt detalii :D
      Vad ca asta nu a facut un an vechime in lista ta. Cum a reusit? :D

      Ștergere
    2. Secretul e sa nu se aseze o alta reteta peste teancu de ciorne:), de se-ntampla asta garantat nu mai vede lumina zilei prea curand. Ia sa caut io iara tortu ala cola ca prea fura 2 retete in 5 zile ca sa nu fie 3 si de-o mai caut si pe prajitura Mihaela chiar ma autodepasesc:))) (n-are legatura aci, dar da, de la macroul ala mi se trage preferinta pentru marar)

      Ștergere
    3. Eee, deja ma simt tare importanta :D
      Astept vesti cu "nefacutele" !

      Ștergere
  5. Normal ca nu a iesit pufoasa, reteta este alta ;
    4oua
    125g unt
    500g gris
    800 ml iaurt
    250 g zahar
    1 plic zahar vanilat
    1 plic praf copt
    cpaja a doua lamai
    sirop
    500ml apa
    200 g zahar
    zeama a doua lamai
    500 ml apa

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Unde am scris eu ca prajitura nu a iesit pufoasa?
      A iesit exact asa cum trebuie sa iasa si mie mi-a placut foarte mult ♥
      Multumesc totusi pentru reteta ta! presupun ca tu asa o faci si iese minunata, nu?

      Ștergere
    2. foarte mult zahar...450 gr????????

      Ștergere
    3. Initial nu am inteles si am crezut ca nu ai vazut bine cantitatea in reteta postata, apoi am inteles ca de fapt vorbeai de reteta postata de anonim in comentariul de mai sus :)

      Ștergere
  6. Asa e reteta e complet gresita la jumatate de kg de gris doar 500 de grame de iaurt ?! Catastrofal cum uni amatori se cred mari cofetari din esecuri sau probabil asta le e lumita de a gati.!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anonimule, ai facut tu prajitura dupa reteta asta si nu ti-a iesit? Ia sa vorbesti dupa ce o faci si nu mai tot latra la mine fara rost!
      Domle, cum toti anonimii se cred destepti...

      Ștergere
  7. Am facut prajitura exact dupa reteta. A iesit foarte buna si usoara...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa va fie de bine! Tare ma bucur ca ti-a fost pe plac :)

      Ștergere
  8. Nu te lua dupa toti neavizatii!!!!! Am facut-o chiar acum si am fost super incantata!!!!!!!! Sunt multe retete cu gris, am mai incercat cateva, dar nici una nu se ridica la inaltimea aceteia, calitativ .Bravo, mie mai da-mi retete, imi plac, le mai reduc nitel din zahar si totul e OK. Am fost indignata ca in loc de multumiri ai primit acuze nedrepte... Consoleaza-te, nu esti prima si cu siguranta nici ultima. Multi te apreciaza si recomand calduros sa fie incercata . caci chiar iese. Si daca va mai spun ceva, rade-ti in hohote: am uitat sa pun albusurile batute, am pus-o in cuptor si cand mi-am aruncat privirea pe masa , am inlemnit.Am scos-o dupa vreo 3-4 min , era tava fierbinte, am pus alb si usor le-am amestecat .Noroc ca am folosit hartie de copt ca daca riscam sa ung cu unt , cu siguranta o dadeam in bara. Asa , domnita, incearc-o, ca daca mie mi-a reusit si dv trebuie!!!!!! pupicei celor calmi , increzatori si intelepti ERIKA

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca mai "bantui" putin pe blog, cam pe la reteta de ciulama de post sau la cea de cornulete cu rahat, ai sa vezi acolo comentarii si mai si :D Eu nu ma supar tare pentru ca stiu cat de buna a fost. Daca nu era bun, sigur nu publicam reteta pe blog! Rautaciosii sunt in majoritate anonimi cu acte in regula, prin urmare nu le dau mare importanta :D
      Multumesc frumos pentru feedback Erika! Apreciez foarte mult parerile pertinente primite de la cei care au incercat retetele si si-au putut forma o parere in cunostinta de cauza ♥♥♥ Cat despre ingrediente uitate, nu voi spune mai mult decat atat: am patit si eu asta de cateva ori :D

      Ștergere
  9. Ooo de cand i-mi doream sa fac si eu o prajitura de acest gen !! Multumesc mult pentru reteta !!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu mare placere :D Spor la treburi!!!
      Astept sa-mi zici si mie daca ti-a placut sau nu :D

      Ștergere
    2. Mulțumesc pt rețetă ,a ieșit super gustoasa

      Ștergere
  10. Cristinica, ce zici tu , asputea insiropa blatul rece cu siropul cald? Pupici ERIKA

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poti :D Totusi, sa lasi prajitura sa se raceasca bine inainte de a o taia!
      S-aveti pofta!

      Ștergere
  11. eu faceam o prajitura asemanatoare,fara unt si fara iaurt,insiropata cu mult lapte.daca tin bine minte,proportia era 3lg gris la un ou.o mancam cu dulceata de visine deasupra.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai aia nu prea este o prajitura, ci doar gris dulce copt :D Este un fel de crema care se foloseste si la lichiu pe la noi :)

      Ștergere
  12. eu o coceam sub forma de prajitura...am cautat-o din curiozitate pe net,laura sava ii zice tot prajitura!nu stiu trimite link,dar cred ca e usor de gasit.nu conteaza cum o boteaza fiecare,ideea e ca e tare buna si usoara.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bineinteles ca nu conteaza :D Important este sa fie bun ♥

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Prajitura cu rabarbar

Pizza cu blat din paine

Tocanita de ceapa cu pipote si inimi de pui

Frunze de vita de vie conservate in saramura, la borcan

Friptura frageda de cocos

Macrou marinat in sos de tomate

Prajitura Krem a la krem - dukan style

Socata acidulata

Sunca fiarta in zeama de varza murata